سفارش تبلیغ
صبا ویژن

83/8/30
2:43 صبح

تکرار رسوایى ابوغریب در فلوجه 29/08/1383

بدست امروز ها در دسته

نمایی از فیلم مستند جنایت آمریکایی ها در فلوجه

گروه خبر سبحانی نیا دات کام: شبکه تلویزیونى «سى بى اس» فقط یک عکس از فیلمى را نشان داد که خبر آن روز دوشنبه در جهان پیچید؛ گوینده این شبکه اطلاع داد بقیه عکس ها آن قدر تکان دهنده و فجیع هستند که براى نمایش در تلویزیون مناسب نیستند. به این ترتیب، رسوایى دیگرى از پس رسوایى شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب براى آمریکا تکرار شده است که هنوز سایه آن بر روى سیاست آمریکا در عراق وجود دارد.
عکس ها از صحنه کشتن زخمى هاى بى دفاع و بى سلاح در داخل یک مسجد در فلوجه بودند. هم تمام صحنه هاى حرکت سربازان آمریکایى و گذشتن از حیاط تا لحظه شلیک به زخمى ها و هم صداى آنها ضبط شده است. صحنه را «کوین ساتس» خبرنگار شبکه تلویزیونى ان بى سى که اجازه داشت سربازان آمریکایى را همراهى کند فیلمبردارى کرده است.
در فیلم دیده مى شود یک گروه سرباز آمریکایى وارد مسجدى مى شوند. پنج زخمى روى زمین قرار داشتند. به گفته کوین ساتس سربازان متوجه آنان شدند. در فیلم، صداى یک سرباز دیگر آمریکایى شنیده مى شود که در حالى که فحش مى دهد به یک زخمى اشاره مى کند و مى گوید دارد اداى مرده ها را در مى آورد و بعد تفنگ خود را بلند مى کند و به سر زخمى شلیک مى کند.در فیلم به وضوح دیده مى شود که اسیر زخمى قبل از مرگ پایش را مى کشد.
پس از آن، صداى یک سرباز دیگر شنیده مى شود که مى گوید: حالا مرد. به گفته کوین ساتس واقعه مربوط به روز شنبه است، روز قبل از آن - جمعه -سربازان آمریکایى به یک ساختمان حمله کرده و ده نفر را کشته بودند. پنج نفر در مسجد زخمى هاى اسیرى بودند که به جاى آن که طبق کنوانسیون ژنو به پشت جبهه و درمانگاه منتقل شوند در کف مسجد قرار داده شدند تا بمیرند،اما یک گروه دیگر سربازان آمریکایى به سروقت آن ها مى روند و به آن ها شلیک مى کنند. در فیلم، مجروحین دیگر هم دیده مى شوند که به دیوارى که جاى گلوله در آن است تکیه داده شده اند.
کوین ساتس جزو تیم خبرنگاران همراه نیروهاى نظامى آمریکابود، وگرنه در آغاز حمله به فلوجه همه خبرنگاران را بیرون کرده بودند. او هنگام مخابره فیلم گفت: عکس ها بیش از آن «گرافیک» است که بتوان آن ها را پخش کرد. او تأکید مى کند زندانى ها مسلح نبودند و به هیچ وجه تهدیدى متوجه کسى نمى کردند.
در همین ارتباط، روزنامه ایندیپندنت نوشت: این اولین عکس از صحنه هاى واقعى است که یک هفته در فلوجه جریان داشت. به نوشته این روزنامه عکس هاى دیگر از داخل فلوجه که منتشر مى شود نشان مى دهند سربازان به اسیران زخمى که در هواى آزاد روى زمین افتاده اند شلیک مى کنند. همچنین عکس هاى دیگر سربازان را نشان مى دهد که به عراقى هاى غیر نظامى شلیک مى کنند. در این حال، تفنگداران دریایى آمریکا ضمن حمایت از هم قطار خود که به اتهام شلیک به سوى یک عراقى مجروح در مسجد فلوجه تحت بازجویى است، گفتند که وى احتمالاً به دلیل قرار داشتن در شرایط غیر قابل پیش بینى و دشوار در استرس بوده است (!)
فرماندهى ارتش آمریکا پس از پخش تصاویرى از تیراندازى به سوى یک مرد مجروح در مسجدى در فلوجه، تحقیقات و بازجویى ها از این سرباز را آغاز کرده است.
در این حال، آسوشیتد پرس گزارش داد که پخش عکس ها، تصاویر مربوط به کشتار زخمى ها در یک مسجد شهر فلوجه خشم مسلمانان عراق را به همراه داشته است. در همین خصوص، مقام هاى آمریکایى و عراق در صدد هستند که این عکس ها و تصاویر دیگر از شبکه هاى تلویزیونى حتى الجزیره پخش نشوند تا خشم مسلمانان عراقى و منطقه بیش از این برانگیخته نشود.
آسوشیتد پرس در این گزارش به نقل از مرد 40 ساله به نام «احمد خلیل» گفت: «به این پیرمرد نگاه کنید که چگونه توسط آنها (نیروهاى آمریکایى) کشته شد.»
وى پرسید: «آیا او جنگجو بود؟ سلاح هاى او و بقیه کجا بودند؟»